OJK juhataja andis Memento Mare esindajatele ülevaate Estonia vraki juures algavatest uuringutest

16.05.2022 | 19:00

Ohutusjuurdluse Keskuse juhataja Rene Arikas andis 16. mail toimunud kohtumisel parvlaeva Estonia laevahukust pääsenute ja hukkunute lähedaste organisatsiooni MTÜ Memento Mare esindajatega ülevaate Estonia vraki ja ümbritseva merepõhja uuringutest, mis kavakohaselt algavad 22. mail.

Kohtumisel osalesid Memento Mare esindajad Raivo Hellerma, Carl Eric Laantee Reintamm ja Sigrid Tammes ning Ohutusjuurdluse Keskuse töötajad. Algavatele merelistele uuringutele saavad laevahukust pääsenud ja lähedased soovi korral vaatlejana kaasa saata ühe oma esindaja.

Algavate põhiuuringute käigus viiakse esmalt läbi laevavraki 3D laserskaneerimine, mille eesmärk on teha laevavrakist ning selle vahetust ümbrusest punktipilv, et saada detailne info vraki ning ümbritsevate pinnavormide kohta. Lisaks vraki mõõdistamisele väljastpoolt sisenetakse ka autotekile. 3D laserskaneerimise uuringud kestavad 4-5 ööpäeva.

Järgmisena on kavas fotogramm-meetriline uuring, mis leiab aset juuni alguses ja kestab orienteeruvalt 2 nädalat. Nii 3D laserskaneerimise kui fotogramm-meetriline uuring viiakse läbi Hollandi lipu all sõitva uurimislaevaga VOS Sweet.

Kolmandana viiakse juuni teises pooles läbi ferromagneetiline uuring, mille eesmärk on tuvastada laevavraki ümbrusest ja laeva uppumisteekonnalt metallobjektid. Merepõhjast loodetakse üles leida vöörivisiiri luku fragmendid, et teha kindlaks, millal võis toimuda vöörivisiiri luku purunemine. Samuti soovitakse võimaluse korral üles leida atlandi luku polt.

Neljas uuring on seotud esialgse hindamise käigus ilmnenud leidudega, muuhulgas soovitakse teada saada, miks on eest ära tulnud vööriramp. Vajadusel tõstetakse vööriramp merepõhjast üles täpsemate uuringute korraldamiseks.

Memento Mare esindajaid teavitati ka peatselt algavatest intervjuudest parvlaeva Estonia hukust pääsenud laevapere liikmete ning reisijatega, mis viiakse iga inimesega läbi individuaalselt. Samuti on kavas vestelda Estonia vahetusmeeskonna liikmetega, kes ei olnud laevahuku ööl tööl. Soovi korral jääb kogu jagatav informatsioon anonüümseks.

Mai lõpuks valmib parvlaevast Estonia uus detailne laevamudel, mis paigutatakse kardaantelgedele, et oleks võimalik simuleerida nii laeva kreeni kui trimmi muutust. Laeva digitaalne mudel ehk „digitaalne kaksik“ valmib järgmiseks talveks.

Uuringute juht Rene Arikas andis teada, et lisaks seni uuringute rahastamiseks eraldatud 3 miljonile eurole taotletakse vabariigi valitsuselt täiendavalt 1 miljonit eurot, kuna oluliselt on suurenenud tööde maht ja võrreldes aasta taguse ajaga on toimunud märkimisväärne hinnatõus ning hankeid ei ole võimalik teostada  esialgu planeeritud eelarve piires.

Ohutusjuurdluse Keskus